Friday, June 8, 2012

JEMPUTAN RASMI AGRARIAN 2012



"Menangkap ikan pada hari paling buruk adalah lebih baik daripada hari kerja terbaik."


AGRARIAN 2012 adalah satu inisiatif dari penduduk Kodiang untuk menunjukkan kesediaan mereka untuk berubah. Tradisi, petani serta industri kecil tempatan masih mengekalkan kehidupan yang bergantung kepada teknologi lama. Teknologi yang melibatkan penggunaan bahan kimia berbahaya yang secara saintifiknya mempunyai kesan negatif terhadap persekitaran serta kesihatan kita. Dalam kesedaran keadaan ini, kita menyedari betapa pentingnya untuk mempunyai peraturan-peraturan yang mampan bagi industri pertanian. Tanaman perlu diurus dengan baik dan sentiasa memberi manfaat kepada satu sama lain.Kami benar-benar ingin bahawa pemain industri, firma besar serta industri sokongan supaya dapat memberikan sokongan mereka untuk membantu perjuangan kita menjadi realiti. Kita cari untuk dunia yang lebih hijau untuk yang kita sayangi dan kanak-kanak serta anak-anak mereka akan datang.
bendang.jpg







 
Gambaran keseluruhan

Pada 29 Ogos 2012, Kodiang akan membuka pintunya dan mengalu-alukan 100,000 pengunjung daripada  Industri Pertanian, Pelajar-pelajar  dan semua pihak  untuk beramai-ramai datang ke Ekspo Pertanian Kodiang, Kedah  (AGRARIAN 2012).

Lebih 50 demonstrasi  Jentera serta  aktiviti-aktiviti menarik  untuk semua . Mereka akan mempunyai peluang untuk mencuba jentera pempamer pada situasi sebenar. Bentuk muka bumi di Kodiang serta kawasan pertanian yang luas, membolehkan semua jentera serta demonstrasi dijalankan secara terus.
Kira-kira 70% daripada orang-orang di sekeliling Kodiang merupakan petani dan atau kerja dalam bidang Padi; dengan beberapa atau sekurang-kurangnya 50% daripada mereka melakukan aktiviti Pertanian berganda seperti Getah Tapping, menanam padi, pembiakan haiwan, dll. Orang-orang ini bergantung kehidupan mereka dan kesinambungan dalam bidang pertanian. Tanggungjawab kita adalah untuk memastikan bahawa mereka bersedia untuk menjadi berjaya dan menyeronokkan yang mungkin. Secara purata, pelawat akan membelanjakan lebih RM150 setiap satu pada ekspo itu.

Di manakah organisasi anda patut? Berdasarkan statistik, lebih 3.637.266 orang tinggal di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis. Seperti di Kedah sendiri 1.890.098 orang dan sekurang-kurangnya 60% terlibat dalam industri Pertanian. Pasaran sebenarnya sangat besar di sini. Selain daripada itu, geografi di Kodiang akan membenarkan demonstrasi masa nyata teknologi boleh menawarkan. Destinasi luar bandar Kodiang, membolehkan penduduk untuk mempamerkan bukan sahaja destinasi, mereka juga boleh berkomunikasi dengan dunia bahawa Kodiang memiliki apa yang diperlukan untuk menjadi salah satu tarikan pelancong di Malaysia. Rangkaian perniagaan  merupakan satu lagi sebahagian daripada tujuan ekspo. Di mana kita boleh melihat penaja, peserta dan industri boleh membuat pautan rangkaian antarabangsa di kalangan mereka.

Sebagai penaja utama AGRARIAN 2012, penaja akan berkongsi hak penjenamaan, lengkap dengan tapak ekskulsif serta  kemudahan. Organisasi anda akan menikmati kedua-dua profil utama dengan pasaran lumayan ini. Anda juga akan mempunyai platform untuk mewujudkan promosi yang bermakna, mengeratkan hubungan dengan pengguna , Agensi Pembangunan Pertanian,  dan ejen-ejen pelancongan Agro-Pelancongan, dll.
 
Tema acara

Kodiang: Revolusi Agro-Inovasi & Kelestarian Pertanian

Objektif
Mempembaharui Kelestarian Pertanian Malaysia melalui kebijaksanaan dari kemampanan Agro-Inovasi

- Untuk mewujudkan kesedaran tentang kepentingan Inovasi Agro dalam sektor Pertanian hari ini.
- Untuk menjana kerjasama di kalangan pembekal teknologi dan agensi kerajaan yang berkaitan untuk membantu petani yang besar dan kecil ke arah pengoptimuman hasil mereka.
- Untuk membantu mendidik petani tentang bagaimana untuk mengurangkan kos pengeluaran dan meningkatkan kualiti tanaman dengan menggunakan sistem baru yang inovatif serta peralatan.
- Untuk mewujudkan saluran kitaran pengetahuan di kalangan petani dan peserta industri supaya semua orang boleh mendapat manfaat daripada aktiviti-aktiviti.


 Aturcara

Tarikh & Masa: Rabu, 29 Ogos 2012, 10:00 AM
Sehingga Ahad, 02 September 2012, 23:00 PM

Lokasi: Tapak Ekspo Batu 4, Kodiang, Kedah Darul Aman

Hadirin: Kami menyasarkan 100,000 hadirin dalam masa lima hari. Ini termasuk penduduk di sekitar kawasan, pelajar, industri, agensi Kerajaan dan lain-lain.

Sasaran
Demografi sasaran utama kami demografi adalah industri di sekitar Kedah, Perlis dan Pulau Pinang. Demografi menengah adalah lelaki dan wanita yang berusia 15-70 tahun yang melibatkan diri dalam aktiviti pertanian.

Ruang Letak Kereta &Pengangkutan:
Kawasan ini mempunyai banyak tempat letak kereta dan boleh diakses oleh mana-mana cara pengangkutan darat.

Para Jemputan

Semua Pertanian Organisasi berkaitan dan Syarikat
Semua Syarikat Penyelidikan Pertanian dan Pembangunan dan Pertubuhan
Semua warga Kedah, Pulau Pinang, Perlis dan sebagainya
Kebaikan:

- Hubungan Peribadi dan Peluang Perniagaan – Hubungan anatara di kalangan peserta. Di kalangan peserta ini adalah jarang sekali berlaku di mana persahabatan dan peluang perniagaan boleh dipupuk oleh kepentingan bersama dalam membina kemahiran peribadi, kekuatan organisasi dan kejayaan ekonomi penduduk serta industri.

- Mengenalpasti peluang pembelajaran daripada Peserta pameran dan penceramah Forum.

-Mendapatkan penyelesaian yang berkesan daripada Pertubuhan peladang, Industri serta Agensi Kerajaan.

- Perkongsian pengetahuan dan peningkatan ilmu asas tani.



Sidang Akhbar
Satu sidang akhbar akan diadakan untuk memperkenalkan para Penaja serta pemberitahuan tentang Ekspo AGRARIAN 2012 pada bulan Julai 2012. Semua gambar serta artikel akan disiarkan di dada akhbar untuk publisiti dan promosi.


PAKEJ PENAJAAN
Penaja Emas Pakej A (RM 25,000.00)
• Pengiklanan melalui Belon cuaca (Setiap penaja dengan satu belon)
• Logo Penajaan Diperbadankan dengan sepanduk utama
• Bunting Promosi di sepanjang jalan utama ke tapak Ekspo
• Penajaan logo yang diperbadankan ke dalam risalah
• iklan Online akan menggabungkan logo penajaan
• iklan Media akan menggabungkan logo penajaan
• Radio promo akan menyebut ditaja oleh syarikat
• gerai Utama di kawasan pameran premium (3m x 3m)
• Air-condition dan sistem udara atau Ventilasi
• 15 minit ceramah promo dalam seminar
Penaja Perak Bersama Penaja B (RM 10,000.00)
• iklan Online akan menggabungkan logo penajaan
• iklan Media akan menggabungkan logo penajaan
• gerai Utama di kawasan pameran premium (3m x 3m)
• Udara-syarat dan sistem udara atau Ventilasi
• 10 minit ceramah promo dalam seminar
 Peserta Penajaan (PKS) C (RM 2,500.00)
• kawasan pameran Luaran (3m x 3m)
• Khemah Premier Dengan penyaman udara dan Ventilasi
• Akses kepada 10 minit Peringkat ceramah promo
 Gerai dan Kedai Makanan (PKS) D (RM 1,000.00)
• kawasan pameran Luaran (3m x 3m)
• khemah Terbuka


Penonton sasaran
Berdasarkan prospek penonton, pengiklanan media dan kempen promosi  secara langsung. Kumpulan demografik dan psikografik adalah seperti berikut:

1. Peminat Pertanian - Orang dari semua lapisan masyarakat yang mempunyai minat terhadap tumbuh-tumbuhan, haiwan, dan aktiviti-aktiviti syarikat-syarikat bersekutu dengan industri pertanian.

2. Lelaki dan perempuan, 16-35, yang terlibat dalam perniagaan pertanian di sekitar kawasan ini. Contohnya: ladang getah, kilang-kilang padi, dll.

3. Lelaki 18-50, yang mempunyai hobi berkaitan pertanian,  cenderung untuk mengumpulkan dalam kumpulan keluarga atau rakan-rakan, yang melihat pertanian sebagai aktiviti masa berkualiti untuk keluarga, dan khususnya merapatkan ikatan dengan anak-anak mereka

4. Lelaki 35 +, petani tetap dan penternak, umumnya bapa / datuk, psikografik serupa di atas

5. Pasaran lain - Orang yang lebih suka pergi berlibur daripada rumah penginapan, bapa yang perlu untuk menghiburkan kanak-kanak untuk hujung minggu, orang yang sedia ada rancangan tetapi dibatalkan oleh cuaca buruk.

6. Pemain Industri -mereka Industri yang sedang mencari peluang pelaburan baru serta cuba untuk belajar pengetahuan baru.

Kami akan melakukan penyelidikan pasaran yang komprehensif mengenai subjek kepuasan pelanggan serta pandangan mereka tentang pertanian serta industri. Kami akan tetapkan empat soalan berkaitan Pertanian bagi pihak Industri dan akan memberikan anda dengan keputusan penuh penyelidikan.

Media Sokongan (Perancangan)
Kami telah menyediakan satu pelan media yang akan menjana kesedaran masyarakat tentang  Ekspo yang akan disasarkan khusus kepada pasaran utama kami. Satu belanjawan nominal telah diketepikan untuk mempromosikan acara ini dengan penuh kekuatan. Untuk membolehkan acara ini mencapai kemuncaknya, satu siri aktiviti pengiklanan dan promosi akan dilakukan secara berterusan satu-selepas-lain. Anggaran jumlah kami untuk media berbayar dan promosi adalah pada lingkungan RM 250, 000. Ini termasuk pendedahan TV, pendedahan Majalah, pendedahan akhbar, dan jenis lain aktiviti promosi secara langsung dan tidak langsung.

Pengiklanan media akan bermula pada 1 Julai 2012. Kami juga akan bekerjasama rapat dengan pihak media sebagai aktiviti promosi akan. Sebagai penaja AGRARIAN 2012, organisasi anda akan menikmati pendedahan pasaran di khalayak ramai juga kesedaran akar umbi tentang matlamat organisasi dan objektif anda di Malaysia dan di luar negara. Ia juga akan membantu meningkatkan pengiktirafan kepada aktiviti syarikat anda dan sosial dan perniagaan. Oleh itu, pendedahan akan menjana peningkatan dalam jualan organisasi anda.

Senarai Perancangan promosi:
- Banner dan pengagihan Risalah (Acara risalah / Direktori / Bunting / Poster / Papan Tanda dan papan tanda dengan Peta Acara)
- Iklan di akhbar-akhbar utama, majalah / jurnal dan media dalam talian (Saluran: Bahasa Inggeris, Melayu dan Cina)
- Publisiti (mal-attact, siri jelajah dan lain-lain)
- Jurnal dan menulis dalam Akhbar / Jurnal dan lain-lain
- Penyiaran di Kedah FM dan TV (termasuk wawancara)
- Promosi Online (Blog/Facebook / Twitters / sebagainya emel)
- Promosi Bergerak di sekitar Pulau Pinang, Kedah dan Perlis negeri.
- Berhubung dengan Agensi Kerajaan (MADA, FAMA, Jabatan Pertanian dan sebagainya) untuk menyambung tujuan Ekspo untuk hasil yang dijangka.
-Promosi Sekolah (pendedahan Pendidikan)
- Berhubung dengan semua Pertubuhan Peladang / Penternak / Nelayan rantau di Kedah dan Perlis terutama. (Untuk menetapkan seminar untuk mereka)
 
Aktiviti Tapak Ekspo
Hospitaliti
Pada malam Khamis, 30 Ogos, kami akan mengadakan jamuan BBQ dan sambutan Merdeka di kawasan ekspo. Organisasi anda akan diperkenalkan sebagai tuan rumah bersama acara ini dan anda dialu-alukan untuk menjemput sehingga 20 kakitangan anda untuk menyertai sambutan tersebut. Kami sedang berusaha untuk menjemput beberapa artis untuk menjadikan acara itu lebih meriah.

Tapak Jualan
Sebagai penamaan hak menaja untuk AGRARIAN 2012, anda akan ditempatkan di kawasan yang besar, pusat. Pengaturan telah dibuat untuk menyediakan kawasan ini dengan kuasa elektrik dan kabel serta keperluan lain untuk menjalankan apa-apa peralatan anda di tapak. Tarikan sentiasa ada di pusat ekspo setiap masa. Organisasi anda boleh mendapatkan peluang jualan di sana. Untuk memastikan peluang terbesar yang mungkin untuk organisasi anda untuk membangunkan rangkaian dengan peserta pameran kami yang lain, kami akan menyediakan anda dengan senarai syarikat yang membuat pameran dan butir-butir hubungan tidak lewat daripada empat minggu sebelum ekspo itu.

Kami juga akan bekerjasama rapat dengan wakil yang ditugaskan oleh anda untuk datang dengan pendedahan yang terbaik untuk organisasi anda.

Bagi pertanyaan dan borang, sila hubungi kami:

ABD SHUKOR & SONS SDN. BHD. (960663-H)
No.123B Pekan Kodiang 06100 Kodiang Kedah Darul Aman.
 
Telefon / Fax: +604-9251724 / +604-4246664 (+6012-6.694.217)

SHAHRELNIZAM +6019-5900868 (shahrelnizamas@gmail.com)
Rijal +6012-6694217 (rijal33@gmail.com)
ABI ZAR +6012-5521962
Hidayah +6017-4353382
Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Followers